lewa grafika

ul. Piasta 35, 44-200 Rybnik

Szkoła podstawowa

Wyjazd do Osnabrück

Dnia 11.10.2015 r. pojechaliśmy a raczej polecieliśmy (uczniowie razem z opiekunami) do Osnabrück w ramach kolejnej wizyty związanej z realizacją projektu Erasmus+.

Osnabrück położony jest w północno - zachodniej części Niemiec, w kraju związkowym Dolna Saksonia.

Wyruszyliśmy o godz. 3:00 z Rybnika a o godz. 10:00 byliśmy już na miejscu. Zostaliśmy zakwaterowani w młodzieżowym hostelu. Z jego okien roztaczał się piękny widok na park, w którym królowały różne odmiany dębów przybierających powoli jesienne barwy. Pierwszy dzień wizyty poświęcony był historii przemysłu, który rozwijał się na tych ziemiach. Zwiedzaliśmy kopalnię węgla kamiennego, muzeum maszyn przemysłowych. Nie mogło zabraknąć przejażdżki zabytkową kolejką.

Drugi dzień wizyty to coś dla osób, które lubią wyżyć się artystycznie.

W szkole  Rolandsmauer czekały  na  nas  ciekawe  propozycje. Najpierw - używając farb w sprayu - tworzyliśmy według własnego projektu koszulki z najważniejszym przesłaniem projektu Creating peace. Wszyscy działali z ogromnym zaangażowaniem. Nikt nawet nie przypuszczał, że czeka nas jeszcze większy wysiłek. Zostaliśmy zabrani do bardzo dobrze wyposażonej pracowni stolarskiej, która była w szkole. Tam wykonaliśmy drewnianego konika. Po co? Wszystkiego dowiecie się trochę póżniej. Praca stolarza tak bardzo przypadła do gustu uczniowi naszej szkoły, że jego zdjęcie w trakcie pracy zostało zamieszczone w lokalnej gazecie.

Uff.... może przerwa. Nic z tego. Poszliśmy zwiedzać miasto. Osnabrück posiada wiele cennych zabytków i uroczych zaułków, do których musieliśmy dotrzeć na własnych nogach i jeszcze rozwiązać kilka trochę skomplikowanych zagadek. Późnym popołudniem dotarliśmy na ratusz, gdzie czekała na nas pani burmistrz. Spotkanie odbyło sie w Izbie Pokoju. Wszyscy poczuliśmy ducha historii, gdyż 24 października 1648 roku w tej sali został podpisany pokój westfalski.

Dzień trzeci. Pora lepiej się poznać. Trochę rozrywki też nie zaszkodzi. Po śniadaniu wyruszyliśmy do położonego za miastem ośrodka, w którym wzięliśmy udział w różnego rodzaju zabawach integracyjnych, czasem wisząc 2 metry nad ziemią, czasem tylko 0,5 metra. Mimo, iż był to bardzo zimny dzień nikt nie dopominał sie o gorącą herbatę. Nikt też nie miał wątpliwości, że po kolacji wszyscy marzyli już tylko o jednym - położyć się do łóżka i dłuuuugo spać.

W kolejnym dniu wizyty odwiedziliśmy szkołę podstawową, gdzie razem z uczniami wykonywaliśmy z papieru bardzo specyficzną czapkę i uczyliśmy się piosenki.

Następnego dnia zabraliśmy papierowe czapeczki, drewniane koniki i wzięliśmy udział w lokalnych obchodach upamiętniających zakończenie wojny trzydziestoletniej.

Charakterystyczny tego dnia jest pochód ludzi, zwłaszcza dzieci ze szkół podstawowych. Każdy niesie drewnianego konika i ma na głowie papierową czapkę. Wszyscy udają się na plac przed ratuszem, gdzie odbywają się główne obchody upamiętniające podpisanie pokoju westfalskiego. Mnóstwo ludzi: Polacy, Czesi, Francuzi, Szwedzi, Niemcy – wszyscy chcemy "Tworzyć pokój".

W ostatnim dniu zwiedziliśny ZOO, które znajduje się w Osnabrück. Niestety pogoda w tym dniu nie dopisała i podziwialiśmy zwierzęta w strugach deszczu.

Pora do domu. Wracamy. Lądujemy szczęśliwie w Katowicach. Wszczyscy uśmiechnięci, zadowoleni wracamy do swoich domów.

Zobacz galerię...

logo creating peace                             Erasmus

herb rybnika      godło

e dziennik

LOGO FB  SZKOŁA

LOGO FB  PRZEDSZKOLE

logo bip, kliknij by wejśćlogo stowarzyszenia razem, kliknij by wejść

realizacja: logo wykonawcy tej strony - grafnet